tiistai 21. helmikuuta 2012

Tee itse oma Marimekkosi!


Joulupukki toi mulle joululahjaksi ihanan Marimekko-kirjan. Kirja siis sisältää ohjeet ja kaavat siihen, miten itse voi tehdä Marimekko-henkisiä vaatteita sekä asusteita. Itse olen tosiaan ommellut viimeksi yläasteella eli n. 10 vuotta sitten (apua miten vanha mä oikein jo olen??).  Ompelukone meille hankittiin, kun halusin päästä ompelemaan vaatteita kaikista kankaista, joita olen jo pidemmän aikaa hamstrannut kaappeihin. Olen ehtinyt jo pari vaatetta ompelemaan ja tällaisia niistä sitten tuli!


Taskuessu:

Essussa on siis 2 metriä pitkä vyö jonka saa kiedottua ympäri ja vielä vetäistyä rusetille. Taskuja essuun voi ommella niin monta kuin haluaa ja minkä kokoisia vain. Itse halusin essuun 2 isoa sivutaskua. Töissä tämä essu on ihan lyömätön, sillä niihin saa survottua tavaraa vaikka millä mitalla. Itse olen siis töissä lasten parissa, joten jatkuvan kiireen vuoksi on hyvä että puolet omaisuudestaan voi pitää jatkuvasti mukana (kuten nenäliinat sekä huulirasvan, joita ilman en pärjää)

En muuten ennen näiden hameiden tekoa tajunnut miten kalliita kankaat voivat olla. Halusin täydellistä mustavalkoista Marimekon raitakangasta, mutta se jäi saamatta liian kalliiden hintojen vuoksi. Niinpä päädyin ostoksille Kodin Anttilaan ja sieltä löytyi ihainia Vallilan kankaita (jotka olivat muuten melkein yhtä kalliita kuin Marimekon kankaat, joita päädyin silti jostain kumman syystä ostamaan). Essu on siis tehty Vallilan kahdesta eri kankaasta. Muhun iski täydellinen hulluus kun pääsin kankaiden sekaan, ja nytpä meidän työhuoneessa on kasa kankaita, jotka odottaa pesua sekä ompelemista. Tuon pesuvinkin sain muuten äidiltä, joka muistutti että uudet kankaan pitäisi aina pestä ennen ompelemista, etteivät ne kutistu ensimmäisessä pesussa radikaalisti. (eipä olisi tällaista tullut itse ajateltua..)











Hulpiohame:

Tämän hameen tekemiseen kerrottiin menevän n. 10 minuuttia, mutta voin kertoa että siihen meni aikaa huomattavasti enemmän. Hameen nimi on huolpiohame siksi, että hameen kaavat leikataan siten, että hameen alareuna osuu kankaan huolpioreunaan (eli purkautumaton reuna). Hameen tehtyäni en kuitenkaan ollut tyytyväinen siihen miltä se näytti, joten päätin  kääntää alasaumat sisään. Kankaaksi valitsin vanhan "retrokankaan" sillä olen hulluna kaikenlaisiin retrokuoseihin. Tällaisia vanhoja retrokankaita olen löytänyt edullisesti kirpputoreilta. 
Tein hameen xs-kokoisella kaavalla, mutta se oli loppujenlopuksi niin iso vyötäröltä, että koin pakolliseksi ommella siihen lisäksi vyön. Tällainen siitä tuli:


ps. kaipaisin pientä silitystä!


Seuraavana olisi vuorossa tunikan ompelu. Laitan siitä kuvaa, kunhan saan sen aikaiseksi. (Minut tuntien siihen voi mennä vuosia...)




2 kommenttia:

  1. Oijoi ku ihana <3 saat surruttaa mulle kans tuollaisen mini-essun ;) Ja mitkä värit!

    VastaaPoista
  2. Joo se on kyllä aika pirtsakan värinen! just passeli lastenohjaaja-essu :)

    VastaaPoista